/
/
title icon
තාක්‍ෂණය සහ ක්‍රීඩාව.
තාක්‍ෂණය සහ ක්‍රීඩාව.
Manjula Disanayaka
1 month ago
Share:
තාක්‍ෂණය සහ ක්‍රීඩාව.

ක්‍රීඩා ලෝකය, නවීන තාක්‍ෂණයන් සමඟ ජීවමාන වඩාත්ම චාමත්කාර කලාපයක් ලෙසින් විකාශනය වෙමින් පවතී. VAR (Video Assistant Referee), AI (Artificial Intelligence), සහ Wearable Technology යන තාක්‍ෂණික නිර්මාණ, ක්‍රීඩා ක්ෂේත්‍රය වෙනස් කරමින්, ක්‍රීඩකයන්ගේ හැකියාවන් වර්ධනය කිරීමට, තරගවල සාධාරණත්වය රැක ගැනීමට, සහ ප්‍රේක්ෂක අත්දැකීම් පුළුල් කිරීමට වඩාත් ප්‍රබල වූ වේදිකාවක් සකසා දී ඇත. මෙම තාක්‍ෂණයන් ක්‍රීඩා ක්ෂේත්‍රය සඳහා සදහා නව මාවතක් ගොඩ නැගීම සදහා උපකාරී වේ.

ටෙක්නොලොජි සහ ක්‍රීඩාව කුමන ආකාරයකින්  ආරම්භ වූයේද යන්න අධ්‍යනය කිරීම වැදගත් වේ. ක්‍රීඩා ක්ෂේත්‍රයේ තාක්‍ෂණය යොදාගැනීමේ ප්‍රවණතාවය ආරම්භ වූයේ, ක්‍රීඩා සාර්ථකත්වය මැන ගැනීමේ දක්ෂතා හඳුනාගැනීමේ අරමුණින් ය. විශේෂයෙන් 20 වන සියවසේදී, විකාශන තාක්‍ෂණය (Broadcast Technology) ක්‍රීඩා තරග විකාශනය සඳහා යොදා ගන්නා ලදී. 1960 දශකයේදී, Hawk-Eye System සහ Goal Line Technology වැනි නිර්මාණ මඟින් තීරණ ගැනීමේ නිවැරදිභාවය වැඩිදියුණු කිරීමට පූර්ව පියවරක් සලසා දෙයි.

1. VAR (Video Assistant Referee)

2010 දශකය වන විට, FIFA සහ ICC වැනි ජාත්‍යන්තර සංගම් තීරණ ගැනීමේදී තාක්‍ෂණය අනිවාර්ය කොටසක් ලෙස යොදාගන්නා ලදී. 2018 FIFA World Cup හිදී, VAR පද්ධතිය ඉහළ ප්‍රචාරයක් ලබමින්, ක්‍රීඩා තීරණවල නිවැරදි බව රැකීමට සහාය දැක්වීය.

2. AI (Artificial Intelligence)

21 වන සියවසේ මුල් වකවානුවේ, AI ක්‍රීඩා තීරණ පිළිබඳ පුහුණු කිරීම, ක්‍රීඩකයන්ගේ දත්ත විශ්ලේෂණය, සහ පූර්ව වාදන සඳහා විශේෂිත ලෙස භාවිතා කෙරුණි. DeepMind වැනි ආයතන, AI මගින් තරග පැවැත්මක හෝ ක්‍රීඩකයකුගේ ක්‍රියාකාරකම් පුර්ණ වශයෙන් අනුකරණය කිරීමට යොමු විය.

3. Wearable Technology

1990 දශකයේදී, පෞද්ගලික සුඛෝපභෝගික භාණ්ඩ ලෙස ආරම්භ වූ fitness trackers ක්‍රීඩා ක්ෂේත්‍රය සඳහා අයත් වූයේ 21 වන සියවසේදීය. ක්‍රීඩකයන්ගේ ශරීර කාර්ය සාධනය පවත්වා ගැනීමට සහ ආරක්ෂාව අධීක්ෂණය කිරීමට මෙම  මෙවලම් මනා උපකාරයක් සපයන ලදී.

මේ සියලු තාක්‍ෂණ, ක්‍රීඩා ලෝකයේ පුරාණ සම්ප්‍රදායන් සහ නව පරිවර්තන අතර ගොඩනගන ලද අනාගතයක් බවට පත්කර ගත් අතර, ක්‍රීඩා ලෝකය නව ගමනාන්තයක් වෙත රැගෙන යාමට මග පෙන්වයි. 
මේ තාක්ෂනය වැඩිපුරම භාවිතා කරන රටවල් සහ ක්‍රීඩා වර්ග අතර  ඉංග්ලන්තය (England) Premier League මඟින් VAR පද්ධතිය ඉතා පළපුරුදු ලෙස ක්‍රියාත්මක කරයි. ස්පාඤ්ඤය (Spain)  La Liga හිදී VAR තීරණ සම්ප්‍රදායිකව අනුගමනය වේ. ජර්මනිය (Germany) Bundesliga ක්‍රීඩා තීරණ සඳහා VAR ක්‍රමවේද භාවිතා කරයි.
බ්‍රසීලය (Brazil) South American leagues, විශේෂයෙන් CONMEBOL, VAR භාවිතා කරනු ලබයි .පාපන්දු (Football): FIFA World Cup, UEFA Champions League.,ක්‍රිකට් (Cricket)  ICC Decision Review System (DRS) ,රග්බි (Rugby): TMO (Television Match Official) මගින් තීරණ ගැනීම.

AI (Artificial Intelligence වැඩිපුර භාවිතා කරන රටවල්, එක්සත් ජනපදය  AI තාක්ෂණය NBA, NFL, MLB වැනි ක්‍රීඩා සඳහා භාවිතා කරයි. ඉන්දියාව  Cricket analytics සඳහා AI වැඩිපුර භාවිතා කෙරේ. ජපානය  Robot referees සහ AI-based player training. වැඩිපුර භාවිතා කරන ක්‍රීඩා වර්ග අතර බාස්කට්බෝල් වලදී  NBA ක්‍රීඩකයන්ගේ දත්ත විශ්ලේෂණය. ක්‍රිකට්  AI මඟින් ක්‍රීඩක කුසලතා විශ්ලේෂණය. Athletics Olympics සඳහා AI මඟින් ක්‍රියාකාරී සමාර්ථය ඇගයීම.

Wearable Technology වැඩිපුර භාවිතා කරන රටවල් අතර  ඕස්ට්‍රේලියාව  Rugby ක්‍රීඩකයන්ගේ ආරක්ෂාව සඳහා GPS trackers භාවිතා කෙරයි. එක්සත් ජනපදය Fitness trackers සහ Smart jerseys NFL ක්‍රීඩා සඳහා යොදාගැනේ. චීනය  Player monitoring devices ව්‍යායාම ක්‍රීඩා සඳහා භාවිතා කරයි.යුරෝපය Professional football leagues සඳහා අධික වශයෙන් භාවිතා කෙරේ.

මෙම තාක්‍ෂණ භාවිතය විශේෂයෙන් ක්‍රීඩා නායකත්වය ඇති රටවල් තුළ වැඩි වේ. ඒවා යොදාගනු ලබන්නේ ක්‍රීඩාවේ කාර්යක්ෂමතාව වැඩිදියුණු කිරීමට, නිවැරදි තීරණ ගන්නට, සහ ක්‍රීඩක ආරක්ෂාව පිළිබඳව විශේෂ අවධානය යොමු කිරීමටය.

ටෙක්නොලොජි (VAR, AI, සහ Wearable Technology) ක්‍රීඩා ක්ෂේත්‍රයට ඇති කළ වාසි සහ අවාසි

වාසි

1. නිවැරදි තීරණ සහ සාධාරණත්වය වැඩිදියුණු වීමVAR තුලින්තරගය අතරතුර අධිශ්චලනය (replay) මඟින් තීරණ නිවැරදි කිරීම, ආකල්ප සහ අසම්මත තීරණ වැළැක්වීම.
AI මගින් තීරණ ගැනීමේ නිවැරදිභාවය හා ක්‍රීඩක ක්‍රියාකාරකම් විශ්ලේෂණය වැඩිදියුණු කිරීම.
Wearable Technology ක්‍රීඩක ආරක්ෂාව සහ ශරීර කාර්යක්ෂමතාව නිරීක්ෂණය කිරීම.

2. ප්‍රේක්ෂක අත්දැකීම් වර්ධනය කිරීම

තීරණයන් පිළිබඳ ස්පෂ්ට තොරතුරු ලබා දීමේ හරහා ප්‍රේක්ෂකයින්ගේ විශ්වාසය වර්ධනය කරයි.
AI මඟින් තරග පිළිබඳ විචාර සහ පූර්ව කුසලතා විශ්ලේෂණය විකාශන අතරතුර ලබා දීම.

3. අභ්‍යාස හා පුහුණු වැඩි දියුණු කිරීම

AI සහ wearable devices මගින් ක්‍රීඩකයන්ගේ ශරීර ශක්තිය, වේගය, සහ ක්‍රියාකාරී මට්ටම් විශ්ලේෂණය කිරීම.
දුර්වලතා හඳුනාගෙන පුහුණු සැලසුම් සකස් කිරීම.

4. ආබාධ පාලනය සහ වළක්වා ගැනීම

Wearable devices මඟින් ශරීර උෂ්ණත්වය, හෘද ස්පන්දන අනුපාතය, සහ පෙනුම් මැන ගැනීම.
ආබාධ රෝග තත්ත්වයන් පූර්වව හඳුනා ගැනීමෙන් ක්‍රීඩකයින්ගේ දිගුකාලීන ක්‍රීඩා මට්ටම රැකීම.

අවාසි

1. තීරණ ගැනීමේ වේගය අඩු වීම

VARතීරණයක් ගැනීමට ගතවන කාලය වැඩි වීමෙන්, තරගයේ ස්වභාවික ගතිය බාධා කරයි.
ප්‍රේක්ෂකයින්ට සහ ක්‍රීඩකයින්ට අධික ආතතියක් ලබාදීමේ හැකියාව.

2. අධික පිරිවැය

AI සහ wearable devices පද්ධති හඳුනාගැනීම, ඉස්ථාපනය කිරීම, සහ නඩත්තු කිරීමේදී අධික වියදම් යෙදිය යුතු වේ. විශේෂයෙන් ක්‍රීඩා සංවිධාන සහ ක්‍රීඩකයන්ට ආර්ථික මට්ටමින් අභියෝගයකි.

3. තාක්‍ෂණමය තාත්පර ගැටලු

Technical errors VAR හෝ AI පද්ධති ක්‍රියාකාරීතාවයේ දෝෂ ඇති වීමේදී, තීරණයන් තවදුරටත් ප්‍රශ්න ගැන්විය හැක.
තාක්‍ෂණික වාසිය අනිත් ක්‍රීඩකයන්ට නොලැබීමේ අනතුරක්.

4. මනෝවිකාර ආබාධ (Emotional Impact):

තීරණ ගැනීමේ ප්‍රමාදය හෝ දෝෂ සහිත තීරණයන් ක්‍රීඩකයින්ට හා ප්‍රේක්ෂකයින්ට අසතුටක් ඇති කළ හැක.
ක්‍රීඩා ස්වභාවයෙන් හුදකලා වීමේ හැකියාව.


5. සාම්ප්‍රදායිකත්වය අඩු වීම

ක්‍රීඩා ලෝකයේදී තාක්‍ෂණය අධික ලෙස යෙදීම නිසා, ක්‍රීඩාවේ සාම්ප්‍රදායික ආකල්ප හෝ අත්දැකීම් නැතිවීම.

තාක්‍ෂණය ක්‍රීඩා ක්ෂේත්‍රයට විශාල වාසියක් ගෙන ආවත්, එහි භාවිතය සීමා සහිතව, ක්‍රීඩා කලාපයේ ස්වභාවික ගතිය රැකෙන ආකාරයට සකස් කළ යුතුය.

2024 වන විට ටෙක්නොලොජි හා ක්‍රීඩා වර්ධනයේ තත්වය

2024 වන විට, තාක්‍ෂණය සහ ක්‍රීඩා ක්ෂේත්‍රය අතර සම්බන්ධතාවය තවත් සීග්‍ර වර්ධනයක් ලබාගෙන ඇති අතර, නව නව තාක්‍ෂණික නිර්මාණයන් ක්‍රීඩා ලෝකය ආකර්ෂණීය අත්දැකීම් සහ සංවර්ධිත කාර්යසාධනයක් ඇති කිරීමට ඉඩ සලසා තිබේ.
1. VAR (Video Assistant Referee)

තීරණ ගන්නා ක්‍රමවේදය වැඩිදියුණු වීම 
VAR තාක්‍ෂණය 2024 වන විට FIFA සහ UEFA වැනි ජාත්‍යන්තර සංගම් මගින් සාධාරණ තීරණ ගැනීමට සවිමත් පද්ධතියක් ලෙස පිළිගැනේ. නව අංග තීරණ ගැනීමේ වේගය අඩු කිරීමට AI සමඟ අනුකරණය කරමින් වඩාත් ක්‍රියාකාරී අලෙවි මාර්ග තොගයක් ඉදිරිපත් කර ඇත. ලෝක ක්‍රීඩා උත්සවයන්හි එනම්  2024 Olympics වැනි විශාල ක්‍රීඩා උත්සවවලදී VAR තාක්‍ෂණය මනා ලෙස ක්‍රියාත්මක කර ඇත.

2. AI (Artificial Intelligence)

AI ක්‍රීඩා තීරණයේ නිවැරදි බව වැඩි දියුණු කිරීමට මෙන්ම තරග ක්‍රියාකාරීත්වය පූර්ව අනුකරණය කිරීමට භාවිතා වේ. AI මගින් ක්‍රීඩකයින්ගේ දුර්වලතා හඳුනාගෙන, පුහුණු සැලසුම් හැදින්වීමට සහ කාර්යසාධනය විශ්ලේෂණය කිරීමට පහසුකම් සලසයි.AI මගින් ප්‍රේක්ෂකයින්ට වඩාත් අභ්‍යන්තර විශ්ලේෂණ, තොරතුරු, සහ සංවාදයක් ලබා දීමට උපකාරී වේ.

3. Wearable Technology

Wearable devices ක්‍රීඩකයන්ගේ හෘද ස්පන්දනය, ශරීර උෂ්ණත්වය, සහ ශක්තිමත් කාර්ය සාධනය නිරීක්ෂණය කිරීමට භාවිතා කරයි. 2024 වන විට Smart Jerseys, GPS trackers, සහ fitness bands වැනි තාක්‍ෂණික භාණ්ඩ ක්‍රීඩා ආරක්ෂාවට මෙන්ම කාර්යසාධනයට උපකාරී වේ.

2024 වන විට, තාක්‍ෂණය ක්‍රීඩා ක්ෂේත්‍රය තුළ සාධාරණතාව, කාර්ය සාධනය, සහ ආරක්ෂාව ප්‍රමුඛ කරමින් මනා නිර්මාණශීලීත්වයක් ගොඩනයි. 2024 වන විට, ක්‍රීඩා ක්ෂේත්‍රය සහ තාක්‍ෂණය අතර සම්බන්ධය වඩාත් ශක්තිමත් වූ අතර, VAR, AI, සහ wearable technology වැනි නවෝත්පාදන ක්‍රීඩාවේ නිවැරදිභාවය, කාර්ය සාධනය, සහ ආරක්ෂාව වැඩිදියුණු කර ඇත. එහි ප්‍රමුඛ වාසි ලෙස තීරණ ගැනීමේ සාධාරණත්වය, ක්‍රීඩක පුහුණුව, සහ ආබාධ පාලනයේ නිවැරදිතාව වර්ධනය විය. එහෙත්, මෙම තාක්‍ෂණික ප්‍රවණතා අධික පිරිවැය, තීරණ ගැනීමේ ප්‍රමාදය, සහ ක්‍රීඩාගේ සාම්ප්‍රදායික ගතිය අඩු කිරීම වැනි අභියෝග රැගෙන ආවේය. ලෝකය පුරා එක්සත් ජනපදය, යුරෝපය, සහ ඉන්දියාව වැනි රටවල් මෙම තාක්‍ෂණයන් ප්‍රමුඛත්වයෙන් භාවිතා කරන අතර, ක්‍රිකට්, පාපන්දු, සහ NBA වැනි ක්‍රීඩා සඳහා විශේෂයෙන් ප්‍රයෝජනවත් වී ඇත.

මංජුලා දිසානායක.

Leave a comment
User Icon
Your email address and phone will not be published. Required fields are marked with *
0 Comments

Action Required