"ගුරුවරු දෙවිවරුමය" යන කියමනත් සමගම රටේ යහපත් අනාගතය රැදී පවතිනුයේ ගුරුවරුන්ගේ කාර්යය මතය. දැනුම ලබා දීම, විවේචනාත්මක චින්තනය පෝෂණය කිරීම සහ සිසුන්ට ඵලදායි සහ දයානුකම්පිත නායකයින් වීමට උපකාර අත්යවශ්යය. කුසලතා පෝෂණය කිරීමෙන් අනාගත නායකයින් හැඩගැස්වීමේදී ගුරුවරුන් ප්රධාන කාර්යභාරයක් ඉටුකරනු ලබයි. පුද්ගලික වර්ධනය සමාජ වගකීම සහ සදාචාරාත්මක තීරණ ගැනීම සඳහා පදනම සපයන බැවින් ඔවුන්ගේ බලපෑම පන්ති කාමරයෙන් ඔබ්බට විහිදේ. ඔවුන්ගේ මගපෙන්වීම හරහා ගුරුවරුන් සිසුන් අභියෝගවලට මුහුණ දිමට ,අන් අයව දිරිමත් කිරීමට සහ සමාජයේ ධනාත්මක වෙනසක් ඇති කිරීමට හැකි පුද්ගලයන් බවට පත් කරති.
ගුරුවරුන් අනාගත නායකයන් හැඩගැස්වීම වඩාත් වැදගත් ක්රමයක් වන්නේ විවේචනාත්මක චින්තනය දිරිමත් කිරීමයි. ඵලදායි නායකත්වයක් සඳහා අත්යවශ්ය වන තොරතුරු කුසලතා ප්රශ්න කිරීමට විශ්ලේෂණය කිරීමට සහ ඇගයීමට සිසුන් ඉගෙන ගන්නා පරිසරයන් ඔවුන් විසින් නිර්මාණය කරයි. නායකයින්ට තනිව තීරණ ගැනීමට සහ විවිධ ගැටළු වල සංකීර්ණතා තේරුම් ගැනීමට හැකි විය යුතුය. ඉදිරිය සලකා බැලීමට සහ අවට ලෝකය ගැන විවේචනාත්මකව සිතීමට සිසුන් යොමු කරන සාකච්ඡා වාද විවාද සහ ගැටළු විසඳීමේ අභ්යාස ප්රවර්ධනය කිරීමෙන් ගුරුවරුන් ඔවුනගේ මෙම හැකියාවන් පෝෂණය කරනු ලබයි.
ගුරුවරුන් ආදර්ශයක් ලෙස සේවය කරීම හා අඛණ්ඩතාව, සංවේදනය සහ නොපසුබට උත්සාහය වැනි ගුණාංග විදහා දක්වන අතරම ,ඵලදායි නායකයින් ආදර්ශයට ගත යුතු බැවින් මෙම අගයන් නායකත්වය සඳහා ඉතා වැදගත් වනු ඇත. ගුරුවරුන් සිසුන්ට ආදර්ශමත් ලෙස හැසිරිය යුතු ය.එමෙන්ම අන් අයට ගෞරවයෙන් සලකන ආකාරය සහ තම ප්රජාවන් කෙරෙහි වගකීම පිළිබඳ හැඟීමක් පවත්වා ගන්නා ආකාරය පෙන්වාදී ම වැනි උදාහරණ හරහා, ගුරුවරුන් සිසුන් තුළ සමාජ වගකීම පිළිබඳ හැඟීමක් ඇති කරති. ඔවුන්ගේ කුසලතා වඩාත් යහපත සඳහා භාවිතා කිරීමට ඔවුන් දිරිමත් කරනු ලබයි.
චිත්තවේගීය බුද්ධිය පෝෂණය කිරීමේදී නායකත්වය සඳහා අවශ්ය අන්තර් පුද්ගල කුසලතා වර්ධනය කිරීමේදී ගුරුවරුන් ද වැදගත් කාර්යභාරයක් ඉටු කරයි. නායකයින් ඵලදායී ලෙස සන්නිවේදනය කිරීම, සබඳතා ගොඩනඟා ගැනීම සහ විශ්වාසය ඇති කිරීම අත්යවශ්ය වේ. කණ්ඩායම් ක්රියාකාරකම් වලදී සිසුන්ට මගපෙන්වීම, සහයෝගීතාවය දිරිමත් කිරීම සහ නිර්මාණාත්මකව ගමන් කරන ආකාරය ඉගැන්වීම මගින් මෙම කුසලතා ගොඩනැගීමට ගුරුවරුන් මග පෙන්වීම සිදු කරයි. නායකත්වයේ මූලික අංගයක් වන ඔවුන්ගේ හැඟීම් සහ අන් අයගේ චිත්තවේගයන් තේරුම් ගැනීමට සහ කළමනාකරණය කිරීමට මෙම අත්දැකීම් සිසුන්ට වැදගත් වේ.
එපමණක් නොව ගුරුවරුන්ගේ විවිධ දෘෂ්ටිකෝණ සංස්කෘතීන් සහ අදහස් වලට සිසුන් නිරාවරණය කරගනු ලබයි.ලෝකය පිළිබඳ ඔවුන්ගේ අවබෝධය පුළුල් කරදී තිබේ. අන්තර් සම්බන්ධතා සහ බහු සංස්කෘතික සමාජයක වැඩ කළ යුතු අනාගත නායකයින් සඳහා මෙම ගෝලීය දැනුවත්භාවය ඉතා වැදගත් වේ. විවිධ දෘෂ්ටිකෝණවලට සිසුන් නිරාවරණය කිරීමෙන්, විවිධ පසුබිම්වල පුද්ගලයින් සමඟ සම්බන්ධ විය යුතු නායකයින් සඳහා අත්යවශ්ය වන වඩාත් විවෘත මනසකින් සහ අනුවර්තනය වීමට ගුරුවරුන් ඔවුන්ට උපකාර කරති.
එමෙන්ම ගුරුවරුන් විශිෂ්ටත්වය සඳහා උත්සාහ කිරීමට සහ ඔවුන්ගේ ආශාවන් හඹා යාමට සිසුන් පොළඹවයි. ඔවුන් බොහෝ විට සිසුන් තුළ තමන් තුළ නොපෙනෙන හැකියාවන් හඳුනාගෙන ඔවුන්ගේ අරමුණු සාක්ෂාත් කර ගැනීම සඳහා දිරිගැන්වීම සහ සහය ලබා දෙති. තම සිසුන්ගේ හැකියාවන් කෙරෙහි විශ්වාසය තැබීමෙන් නායකත්ව භූමිකාවන් භාර ගැනීමට අවශ්ය විශ්වාසය සහ අධිෂ්ඨානය වර්ධනය කිරීමට ගුරුවරුන් ඔවුන්ව දිරි ගන්වමින් ඔවුන්ගේ අනාගතය ගොඩනැගීමට මංපෙත් සාදා දී තිබේ.
දැනුම, කුසලතා, වටිනාකම් සහ නායකත්වය සඳහා විශ්වාසය සමඟ සිසුන් සන්නද්ධ කිරීමෙන් අනාගත නායකයින් හැඩගැස්වීමේදී ගුරුවරුන් අත්යවශ්ය කාර්යක් ඉටු කර දී තිබේ . ඔවුන්ගේ ඉගැන්වීම්, උපදේශනය සහ ආදර්ශය තුළින් ඔවුන් ලෝකයට ධනාත්මක බලපෑමක් ඇති කළ හැකි ඊළඟ පරම්පරාවේ නායකයින් නිර්මාණය කිරීමට අවශ්ය වේ.
තමාලී පතිරාජ.